Raksystems hus pa landet

Varför anlita en mäklare vid en husförsäljning?

Mäklare är en yrkeskategori som jag beundrar. Många av dem kämpar och jobbar hårt. De har ett driv som är häftigt att se och en serviceanda som oftas är Top Notch! Men varför ska man egentligen anlita en mäklare när man ska sälja? Behövs det verkligen? Jag menar, det går ju att sälja huset själv, eller!?

Skulle jag ställa denna fråga till en mäklare så skulle svaret bli ganska partiskt. Jag vände mig därför till Joachim Jansson, Key Account manager på Independia. Han är ständigt ute på fältet (just nu är fältet webben) och träffar mäklarna så han har bra koll och insikt i yrket och varför man med fördel anlitar en mäklare inför sin försäljning.

Joachim: Ja, detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, börjar Joachim. Jag skall göra mitt bästa för att ge er en uppfattning om varför man bör anlita en mäklare vid sin husförsäljning. 

Varför skulle du säga att det är en fördel att anlita en mäklare inför en husförsäljning?

I syfte att “spara” en slant vid sin försäljning så är det lätt att lura sig själv och snegla mot alternativen att själv försöka sköta en så stor del som möjligt av försäljningen av bostaden. En viktig sak att ha top of mind, om du börjar tänka i de banorna, är att marknaden inte är din till yrket. Det är fastighetsmäklaren som känner den bäst! Generellt så har din mäklare redan en god relation till en stor del av dem som letar bostad i ditt område. Idag går budskapet effektivt ut om att din bostad är till salu via digitala plattformar. Boneo, Hemnet och riktad annonsering på webben är några av dem. Dessutom är egna välgjorda hemsidor och sociala medier hos mäklarbyrån en viktig och effektiv marknadsföringskanal. Sammantaget är det för de flesta inte möjligt att ansamla det intresse som en mäklare kan generera.

Det finns ju många siter idag där man själv kan sköta affären. Är det något man bör se upp med om man ändå väljer att gå den vägen?

På en hälsosam bostadsmarknad går det mesta att sälja. Även på detta sättet. Du bör förstås vara medveten om att köpeskillingen kan bli mer av en kompromiss när du väljer att själv visa din bostad, eller sköta samtal och delar av förhandlingen kring priset. Ett bättre försäljningspris i slutändan gör alltså att det kan vara väl värt att anlita en mäklare mot arvode att ombesörja affären. Det är sällan man byter bostad och din mäklare har kunskaper, vana och ett långsiktigt tänk. Det innebär konkret att man maximerar värdet i affären, har ett tänk om att både säljare och köpare skall göra en trygg affär men att det skall finnas så goda möjligheter som möjligt att inget oväntat dyker upp efter att bostaden är såld och ni som sålt avflyttat.

När det kommer till att välja mäklare för sin försäljning. Hur tycker du att man skall tänka då?

Det finns egentligen inget tydligt råd att ge. Jag och vi som arbetar med att informera och utbilda mäklare i de tjänster som kan skapa tryggare affärer känner att, med få undantag, kompetensen är hög. Däremot är det förstås bra om man känner förtroende för den mäklare man väljer, och väger in värdet av en mäklartjänst som både gynnar affären och skapar en trygg känsla genomgående.

Jag hade nyligen ett samtal med en av dessa mäklare som återigen påminde mig om hur man ser på sina försäljningsuppdrag. Mäklaren ville kunna ge svar på allt ifrån det aktuella husets kondition efter en utförd besiktning till att ge råd om tryggheten för båda parter som Dolda Felförsäkringen kan ge och även diskutera de fördelar och nackdelar som kan finnas med att överväga friskrivningsklausul i försäljningen. 

Avslutningsvis skulle jag säga att det verkligen kan innebära stora skillnader att kompromissa bort det mervärde som finns i att anlita en fastighetsmäklare vid er försäljning. Lite som den bevingade devisen som gäller för ”äpplen & päron”.

I KORTA DRAG

✔ Tänk på att mäklaren känner marknaden bäst.

✔ Mäklaren har ett stort kontaktnät och bra kanaler för marknadsföring.

✔ En mäklare har kunskaper, vana och ett långsiktigt tänk när det gäller bostadsaffärer.

Dela

Dela: Facebook Dela: LinkedIn Dela: Twitter Dela: WhatsApp